دریچه ای به سوی حقیقت بهائیت

تحقیقاتی در مورد بهائیت

عبّاس افندی که بعدها لقب عبدالبهاء برای خويش اختيار کرد پسر ارشد حضرت بهاءاللّه بودند که قبل از نيمه شب بيست و سوم ماه می١٨٤٤ ميلادی ، مطابق با پنجم جمادی الاولی ١٢٦٠ هجری قمری در طهران تولّد یافت .

در ماه اوت١٩١١ نخستين مسافرت خود را بعالم غرب آغاز کرد و در طی سخنرانیهای متعددی که در مجامع گوناگون آنجا ایراد نمود، صراحتاً از انگلیس و آمریکا جانبداری کرد.

وی در اوايل سپتامبر ١٩١١ به لندن وارد  و يکماه در آنجا اقامت  نمود و در آنجا سخنرانی هایی داشت. سپس به پاريس عزيمت کرد و در آنجا نیز اوقاتش را به خطابات و نطقهای روزانه گذراند. در ماه دسامبر به مصر مراجعت نمود و در بهار سال بعد به استدعای مکرّر بهائیان امريکا به طرف ايالات متّحده عزيمت کرده و در ماه آوريل ١٩١٢ به نيويورک وارد شد. و در طی نه ماه از ساحل شرقی تا ساحل غربی امريکا مسافرت کرد و در آنجا نیز خطاباتی ايراد کرد. در پنجم دسامبر با کشتی به طرف انگلستان حرکت کرد و شش هفته در آنجا اقامت نمود و از شهرهای ليورپول ، لندن ، بريستول و ادينبورگ ديدن کرد . در ادينبورگ خطابه ای در مجمع اسپرانتيستها ايراد کرد . پس از دو ماه اقامت در پاريس به اشتوتگارت عزيمت کرد سر انجام در ماه مه ١٩١٢ به مصر بازگشت و در پنجم

دسامبر ١٩١٣ به حيفا مراجعت نمود . در اين موقع سنّ او به هفتاد سال رسيده بود.

در پستهای بعدی برخی از سخنرانیهای عبدالبهاء ارائه می شود.

در اواخر جنگ بين الملل اوّل (١٩١٨ - ١٩١٤) ، پس از اینکه دولت عثمانی سقوط کرد و سایه های استعمار بر تمامی کشورهای تجزیه شده که در پهنه امپراطوری عثمانی بودند ، گسترده گشته و شهرهای گوناگون فلسطین یکی پس از دیگری توسط سرداران انگلیسی گشوده می شود،جناب عبدالبهاءبا خانواده ی خویش در فلسطین به سر می برد. گویا مأمورین جمال پاشا (سردار عثمانی)به دنبال ایشان هستند تا او را دستگیر و اعدام نمایند . در هنگام محاصره شهر حیفا،

ناگهان تلگرافی از طرف " لرد بالفور " وزیر امور خارجه ی انگلیس به جنرال النبی سالار سپاه انگليس در فلسطين صادر می شود و در آن تأکید می گردد:

"بجميع قوی در حفظ و صيانت حضرت عبدالبهاء و عائله و دوستان آن حضرت بکوشد"، متعاقب آن دستور،  جنرال النبی تلگرافی پس از فتح حيفا به لندن مخابره و از مصادر امور تقاضا نمود"صحّت و سلامت مبارک را بدنيا اعلام نمايند" ضمناً فرمانده جبههء حيفا مأموریت یافت که تصميمات لازم را جهت حفظ جان مبارک اتّخاذ و از اجراء نقشهء پليد جمال پاشا که طبق اخبار واصله بدايرهء اطّلاعات انگلستان بر آن تصميم بوده  که در صورت تخليهء شهر و عقب نشينی قوای ترک "حضرت عبدالبهاء و عائلهء مبارکه را در کوه کرمل مصلوب سازد"  جلوگيری نمايد.

این مطلب در صفحات 623 و 624 کتاب قرن بدیع اثر قلم شوقی افندی ، ترجمه ی نصر الله مودّت ، ١٤٩ بديع - ١٩٩٢ ميلادی آورده شده است.

پس از جریان جنگ ، انگلستان در جهت قدردانی از جناب عبدالبهاء ، طی مراسمی لقب "سر" و نشان " نایت هود "( Knighthood ) که بزرگترین نشانه خدمتگزاری به انگلیس است ، به ایشان اهدا می نماید ، لازم به ذکر است که  این مراسم در روز ٢٧ آوريل ١٩٢٠ در باغ حکمران نظامی حيفا بعمل آمد .

این مطلب نیز در صفحه ی 625 کتاب قرن بدیع اثر قلم شوقی افندی ، ترجمه ی نصر الله مودّت ، ١٤٩ بديع - ١٩٩٢ ميلادی و در صفحه ی77 کتاب بهاءالله وعصر جديد تأليف ج. اي. اسلمنت و ترجمه ع. بشير إلهي ، هـ. رحيمي ، ف. سليماني  آمده است.

با توجه به مطالب فوق الذکر، مشخص می شود که عباس افندی با هم دستانش با دولت استثمارگر انگلیس ارتباط برقرار کرده بودند و انگلیس ، ایشان را در پوشش حمایت خود قرار داده بود.

در پستهای آینده سعی می شود مطالب و مدارک بیشتری در مورد جانبداری عبدالبهاء از انگلیسی ها و آمریکایی ها ارائه می گردد. 

عباس افندی در سن هفتاد و هشت سالگی در ساعت يک و نيم صبح روز دوشنبه ٢٨ نوامبر  ١٩٢١ میلادی فوت کرد.

از تألیفات عبدالبهاء می توان به مقاله سیاح – تاریخ دوره ی اوّل امر به فارسی-  مکاتیب در سه جلد مشتمل بر الواح مختلفه ( فارسی و عربی) - تذکرة الوفاء مشتمل برترجمه های احوال بعضی از مؤمنین امر(بهائی) – خطابات عبدالبهاء- الواح الوصایا- بعضی مناجات های فارسی و عربی و... اشاره کرد.

 

در پایان لازم می دانم به این نکته نیز اشاره نمایم که همانگونه که خوانندگان محترم مطلع هستند در طول جنگ اسرائیل با غزه و جنایات وحشیانه اسرائیل در غزه بسیاری از کشورها از جمله غیر مسلمانان به محکوم کردن این جنایات در اسرائیل به هر نحوی با تظاهرات و راهپیمایی های خیابانی پرداختند اما بهائیان این مدعیان پر مدعای اتحاد و صلح میان همه ی بشر ، به دلیل  وابستگی هایی که به اسرائیل دارند هیچ حرکتی اعم از صدور بیانیه ، مقاله و ... انجام ندادند و سکوت اختیار نمودند.  این بحث ،می تواند به نحوی ماهیت حقیقی بهائیت را بیشتر آشکار  سازد.

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم اسفند ۱۳۸۷ساعت 21:1  توسط میترا  |